Hella – o nouă inovație în sistemele de iluminare

Hella – o nouă inovație în sistemele de iluminare

Farurile într-o nouă dimensiune: tehnologia hella liquid crystal hd permite o distribuție totală în timp real a luminii adaptive.

Integrarea unui afișaj cu cristale lichide (LCD) într-un far LED deschide noi căi pentru tehnologia de iluminare a autovehiculelor.

Așa-numitele faruri LCD ajustează distribuția luminii în timp real,în diferite situații de trafic într-un mod inteligent și continuu.

30.000 de pixeli permit proiectarea imaginilor în plus față de distribuția complet adaptivă a luminii.

În contextul proiectului de cercetare finanțat de Ministerul Federal al Educației și Cercetării din Germania (BMBF), privind distribuția luminii complet adaptabile pentru iluminarea inteligentă, eficientă și sigură a vehiculelor (VoLiFa2020), expertul în iluminat și electronică HELLA a dezvoltat și a construit un far pe baza unui afișaj cu cristale lichide (LCD) în colaborare cu partenerii de proiect Merck, Institutul Großflächige Mikroelektronik IGM, Universitatea Stuttgart, Porsche, Elmos Semiconductor, Schweizer Electronic și Universitatea din Paderborn. Această tehnologie este deja cunoscută în domeniul divertismentului la domiciliu. "Pentru prima dată, tehnologia Liquid Crystal HD a fost integrată într-un vehicul. Datorită rezoluției sale deosebite și a clarității detaliilor, aceasta deschide noi căi în tehnologia de iluminare a autovehiculelor", spune dr. Michael Kleinkes, Vicepreședinte Development Lighting & Innovation la HELLA.

În ansamblu, noul far LCD proiectează 30.000 de pixeli pe șosea. Acest lucru permite ajustarea în timp real a modelului luminii într-o manieră inteligentă și continuă în diverse situații de conducere. "Utilizarea unui afișaj LC este un pas spre digitizarea iluminatului", spune Christian Schmidt, șeful departamentului tehnologiei de iluminat pre-dezvoltare la HELLA. Aceasta înseamnă: adaptarea modelului luminos va fi din ce în ce mai mult determinată de software. Șoferul va obține cea mai bună vizibilitate posibilă a drumului. Segmentele individuale pot fi omise sau diminuate într-un mod vizat, de exemplu cu alți participanți la trafic sau cu semne stradale care reflectă puternic. Sunt de asemenea posibile funcții extrem de complexe: săgeți de navigație sau linii care prezintă traiectoria ideală în bandă pot fi proiectate pe drum. "Tehnologia LCD permite funcții care vor fi relevante și pentru condusul autonom," spune Christian Schmidt. "Prin urmare, vom face tehnologia potrivită pentru producția de serie".

Afișajul LC este componenta cheie a farului. Acesta este situat între sursa de lumină LED și lentilele de proiecție. Afișajul generează o matrice cu 100 x 300 pixeli care pot fi controlați individual și dimați. O cameră de luat vederi instalată în autovehicul, precum și un senzor de citire al distanței și vitezei (senzorul de detectare al luminii și senzorul de apropiere LiDAR) vor transmite informațiile ambientale către unitatea de comandă a farurilor printr-un procesor. Acesta va acționa apoi pixelii individuali de afișare cu o frecvență de până la 60 de ori pe secundă. 25 LED-uri de înaltă putere dispuse în trei rânduri vor servi drept sursă de lumină. Intensitatea luminii fiecărui LED va fi ajustată în funcție de situația respectiva de iluminare.

HELLA a dezvoltat conceptul pentru sistemul optic al farului LCD în timpul proiectului de cercetare. Cerințele de sistem ale producătorului de automobile Porsche și Institutul de Cercetare pentru Tehnologia Iluminatului și Mecatronică din cadrul Universității din Paderborn (L-LAB) au servit drept fundație. Asigurarea unei eficiențe sporite a sistemului și conceptul termic care să garanteze cerințele adecvate a modulului în utilizarea în industria auto au fost printre diferitele sarcini ale HELLA. Cristalul lichid special pentru aceasta aplicație a fost dezvoltat de către Merck. Folosind această componentă chimică, laboratorul IGM de la Universitatea Stuttgart a dezvoltat și a construit prototipuri. Elmos Semiconductor a proiectat și construit componente electronice inovatoare, semiconductoare, pe care Schweizer Electronic le-a integrat în plăcile de circuite imprimate într-o manieră complet nouă ("Embedding"). Această tehnologie a permis experților să realizeze o unitate de iluminat cu LED fiabilă, eficientă și eficace din punct de vedere al spațiului. HELLA a asigurat integrarea diferitelor componente în sistemul global și a dezvoltat o interfață între controlul iluminării și far. A rezultat un prototip, care - integrat într-un Porsche Panamera - este în prezent testat în condiții de conducere realiste de către șoferii de la Universitatea din Paderborn.

Datorită creșterii volumelor de trafic și a cerințelor de siguranță, sistemele inteligente de iluminare au o importanță tot mai mare. Tehnologia LCD permite noi funcționalități și oportunități complet noi. Iar utilizarea nu se limitează la autoturisme. Alte categorii de vehicule, cum ar fi vehiculele comerciale sau autobuzele, oferă, de asemenea, domenii de aplicare semnificative.